Alla dessa moralpredikningar

 

Vet ni vad? Man kan faktiskt slappna av ibland. Man kan bara luta sig tillbaka och koppla av. Man måste inte alltid komma med smarta uttalanden och argument. Jag är så trött på människor som tror att hela jorden är en lektionssal där det helatiden gäller att briljera med smarta utlåtanden. När man har rast, eller värre är på en middag, så är det värsta jag vet folk som ska börja moralpredika och argumentera. Varför inte bara föra en normal och avslappnad konversation istället? En konversation som alla kan delta i och inte känna att man behöver vara tillräckligt påläst för att delta. Det värsta är ändå när personen har dumma åsikter. Att den ens börjat uttala sig i första hand är konstigt, men framför allt vill jag inte dras med i nån argumentation som i sammanhanget är helt orelevant. Jag hatar när folk ska skryta med hur fina ord de kan. Det handlar om att anpassa talet för lyssnaren, inte briljera med sina språkkunskaper. Det absolut värsta är ändå när det blir påhopp på nån av åhörarna. När någon som siter eller står nära råkar ut för den där moralpredikan. Låt folk vara som dom är. Skit i det och prata om nåt kul istället, för det finns inget värre en folk som ska hålla på och rätta en.
Snälla ge bara upp.
Ni blir inte betraktade som allmänbildade och smarta, ni blir betraktade som översittande besserwissrar. Och tro mig, ingen vill hänga med sånna.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0